Monday, August 20, 2007

上个星期五到新加坡公干,适逢雨天,一路上飞机摇摇晃晃,咖啡也无法喝下。

空姐无法倒茶,只好暂停了饮料服务。

我从柔佛的上空望下去,大面积的沿海地区被开发,一片黄土,泥土在雨水的冲刷下,流入大海,形成一圈圈的黄色污水。

十点半左右,飞机驶出柔佛,直奔星加坡。首先映入眼帘的是星加坡密集的港口货箱。海岸线上尽是一片绿草,行人道,公园,错落有序地点缀着。跟两分钟前的柔佛景象有着这天渊之别。

飞机徐徐下降,低空飞过一间间极有特色的办公大楼,准备降落。离开地面只有五层楼高的时候,飞机突然急速上升。飞机飞上高空以后,飞机司开始说话。

We apologize for the sudden ascend. We couldn’t land just now due to the sudden deterioration of the weather. We will need to circle the island, and make one more attempt to land. If we still couldn’t land, we will need to fly back to KL, due to limited fuel consumption”

飞机环岛飞翔,让我好好地看清新加坡美丽的海岸线。岸上都是绿油油的草坪,似乎整个岛屿就是一个高级高尔夫球场。

十五分钟后,飞机在暴雨中安全降落。

检查我的海关人员是一个二十多岁的巫裔女生,劈头第一句就是“How are you?”

我怔了一下,答“Great, thanks”

她的第二句话是“Have some candy”

我望了望放在桌上的糖果,不敢轻佻,递上护照后,才战战兢兢地取了一个糖果。

盖章后,她露出了一个极甜美的笑容。“Have a pleasant stay in Singapore”

我有点儿恍惚了,我究竟身在酒店柜台,还是严肃的海关?

会议在圣淘沙岛进行。午餐时间我跟同事们到附近的俱乐部餐馆用餐。餐馆设在海边。海边停泊这数十艘的私人游艇。我从餐厅的落地玻璃望出去,一边用餐,一边遐想这样的生活:在一个风和日丽的午后,我驾着游艇到对岸的印尼群岛来一顿丰盛的海鲜大餐

傍晚七点,会议仓促结束。我回到樟宜机场。吃了一碗拉面后,到处走走。首先,映入眼帘的是一个叫SUDOKO 游戏天地的角落,10太电脑连线,让任何的旅客加入战场,免费玩数独。

另一个角落,数十台的脚底按摩器摆放着,任由旅客使用。

一群小孩子非常认真地在玩填色游戏。

无数的旅客陶醉在自己的手提电脑里,尽情上网。

每一个人都在忙着。

经过一整天的疲累轰炸,我已经不想跟任何用脑的东西扯上边。我步入一家免税烟酒店。服务员非常殷勤,让我试饮了五六杯各式Vodka。然后,我静静地坐在一旁,让酒精慢慢地放松自己的脑袋,听着微妙的爵士音乐,等待上机。

一个小时后,回到KLIA,放眼望去,什么也没有。旅客目光呆呆地,许多人都在椅子上睡觉。一流的建筑物,空洞洞地,形同虚设。

一天的新加坡之旅,竟可以体会两岸之间一世纪的差距。国庆五十年在即,国人仍不思进取,老爱挑弄族群游戏,固步自封,实在可悲。八十年代向东学习,跟日本取经。都是笑话。学到什么鸟东西?我认为不用日本那么远了。高官们有时间的话,到新加坡走一趟就行了。

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

I haven't been to Changi airport since 2003 Aug. Didn't realize they have free sudoku machine to play with in Changi Airport!

For this reason, I must visit the airport again, soon! ;)

totally agree with your observation about 两岛, and about the 2 airports. I always feel time is too abundant in KLIA, but never feel so in Changi Airport. Changi Airport is always full of surprises and I never feel frustrated also even when the flight is delayed. More time to play in the airport mah;)

8/21/2007 9:48 AM  
Blogger 舞者 said...

Singapore, Singapore, you used to be poor but now you are not

Full of surprises and opportunities for the lot

Malaysia, Malaysia, you used to be full of hope but now you are left to rot

Full of shit and more injustice than once ever thought

8/23/2007 10:38 AM  
Blogger steve tan said...

yeah... the gap is widening...

At the end of the day, it's not so much about who has the tallest building. It's about content. I don't expect those big fat ass sitting in their putrajaya to get this.

8/23/2007 11:39 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home